Alla inlägg under november 2013

Av AME - 20 november 2013 20:30

Sitter uppkrupen i soffan under filten och försöker få upp värmen...var nämnligen fram med saker till återvinningen förut men var tvungen att åka hem då jag fått ungefär hälften kastat eftersom jag tappade känseln helt i fingrarna pga att det var (är) så in i helsike gråkallt! Tror inte det hade hjälpt mycket om jag haft vantar på mig heller....det bet bra skall sägas!!!


- 11.2 visar termometern på just nu så vi får väl se hur mycket det sjunker till under natten...ska komma ihåg att reseta termometern innan jag lägger mig så jag kan se i morgon hur kallt det  varit.


Konstaterade förut i eftermiddag att jag nog kommerbehöva köpa hem mer ved innan denna vinter är till ända så nu måste jag sätta mig och leta  vart jag skulle kunna ta den i från...fanns en som sålde ved här på byn förut men han tror jag har lagt ner försäljningen så nu må jag luska fram vart jag ska köpa mer ved när det kommer behövas...sen får man hoppas det inte blir en på tok för kall vinter utan en sån där "lagom kall vinter" såman inte behöver tokelda hela jäkla dagarna. Förvisso kanske jag är lite för frusen av mig och eldar för mycket egentligen...får väl kanske klä på  mig lite mer och hålla temperaturen lite lägre än vad jag brukar...och så länge barnen inte fryser så är ju innetemperaturen helt okej. Mina barn är inte lika frusna utav sig som jag är så....jag kan nog hålla ner vedförbrukningen mer än vad jag gör, faktiskt...


Var in på coop också då jag var fram på återvinningen...chokladsuget och saltlakritssuget stillades efter det  besöket och likaså mitt glöggbegär..köpte deras choklad-chili och den var god! Älskar att värma mig med en glögg nu då kylan kryper inpå en....så till helgen då hjärtat kommer så blir det nog glögg, pepparkakor och ost :)


Fick veta att hjärtat kanske kommer till mig redan i morgon om han känner sig lite piggare och ingen blir ju gladare än mig i så fall för då får vi ju ett dyg extra tillsammans än om han kommer på fredag :) 

MIN ÄLSKLING!!! <3


I morgon ska jag följa med äldsta tösen till tandläkaren också då hon ska dra en tand...hua, hoppas allt kommer att gå bra. Har ju själv dragit tänder och vet hur det är...det gör ju inte ont eller så men att få bedövningen känns ju lite då man får den. 13.50 ska vi vara där så vi ses väl en stund innan....hon går ju dit i från skolan och sen får vi se om hon vill gå tillbaka till skolan efteråt eller om jag ska släppa av henne hos sin pappa.

Av AME - 20 november 2013 15:30

Japp, till morgon då jag vaknade (kl 05.00!) så möttes jag utav vitt, vitt och åter vitt då jag tittade ut genom fönstret och en termometer som visade på -10.2 grader...kan säga att jag HOPPAS denna snö som kommit får ligga kvar nu.
Dels för att jag föredrar vinterväglag efter grusvägarna häromkring + att det ju blir så mkt ljusare...sen är det ju roligt för barnen också :)


La mig och vilade en stund eftersom jag fick känningar utav migrän och då jag vaknade igen så hade solen stigit upp och OJ vad det gnistrade vackert på marken och i träden...jag ogillar vissa saker med vintern, så som extrem kyla och snöskottning men dagar då solen skiner och det gnistrar överallt så är ju allt bara så vackert!

 

Nu har det ju inte kommit mycket snö utan bara några centimeter men hoppas dessa centimeter får ligga kvar också kan det få komma max 3 dm till...sen är jag nöjd :) så pass att man kan åka pulka, skoter och leka!


I dag har det inte blivit så väldans mycket gjort kan jag förtälja...hade tänkt åkt hem till kusin en stund och surra av mig lite men eftersom hennes mamma (min faster) är lite extra mottaglig för baciller så vore det väldigt dumt om jag skulle åka dit med min hosta och förkylning och att de sedan skulle åka på det och även smitta faster....så det får bli en annan dag.


Har hållt mig inomhus och eldat och tvättat i stället, lyssnat på  musik och surfat runt....har beställt kläder till jul och nyår åt både mig och barnen för en summa på UNDER 500:- inklusive frakten på 55:-....det må man väl ändå kalla för fynd!? Sånt gillar jag skarpt!!


Skickade ett sms till en vän som jag inte har hört i från på väldigt länge och föreslog kaffesurr...hon befann sig på jobbet men skulle höra av sig något då hon kommit hem så kan hända jag åker i väg en sväng här fram på eftermiddagen/kvällskvisten...ibland saknar man sina vänner, att sitta ner och bara surra en massa tokigheter och strunt.


Slängde ut en förfrågan på facebook också i dag och frågade i fall det var någon som hade en hörnsoffa eller soffgrupp i skinn som de skulle göra sig av med...har inga större krav på den mer än att den ska vara sittvänlig och inte vara allt för dyr. Har ju en soffa och 2 fåtöljer i brunt skinn nu men dessa är oerhört obekväma att sitta i och det är helt omöjligt att kura ihop sig och sitta bekvämt i den så jag vill byta ut den och en hörnsoffa skulle passa mitt lilla vardagsrum bättre eftersom en sådan tar upp mindre plats än en grupp....


Hann bara lägga ut min förfrågan så var det en som hörde av sig som hade en svart skinnhörnsoffa som jag kunde få GRATIS...så nu ska jag väl försöka ta mig dit till helgen då hjärtat är här och kolla på den + ev hämta hem den.
Den soffgrupp som jag har nu ska en vän få ta...om han nu fortfarande vill ha den förstås....annars åker den till återvinningen.


Nu till helgen är det tänkt att jag och hjärtat ska byta ut golvet i vardagsrummet, ut med det gamla, bort med den gamla isoleringen, i med ny isolering och på med ett nytt riktigt trägolv med breda plankor som doftar underbart rent trä :) ...men vi får väl se hur det blir med den saken eftersom hjärtat inte heller känner sig riktigt pigg. Jag har ju ingen brådska med att få det gjort heller utan det får bli när det blir...hela vardagsrummet ska bli som  nytt....elen ska bytas ut och det ska upp nya och fler kontakter, taket ska målas, nya lister ska upp, en renoveringstapet ska upp på väggarna också ska det målas....trägolvet som skall läggas skall lutas i vitt. Kommer bli så fint då det är klart :) och jag är så glad att hjärtat hjälper mig med allt...


Egentligen vill jag ju inte lägga ner varken tid eller pengar på detta hus eftersom jag inte riktigt trivs här men...huset är ju inte bara mitt och vem vet, kanske kan jag börja trivas här...om inte annat så ökas ju husets värde lite i allt man gör...och man kan kanske få ut lite mer den dag man beslutar sig för att sälja det?







Av AME - 19 november 2013 11:58

I natt har det hostats, snorats och hostats om vartannat så i dag känns det som om halsen och bröstkorgen är alldeles sönderhostad...ont i kroppen och känner mig si så där. Har dock ingen feber (än) i dag tack och lov...


Har precis suttit och druckit en kopp kaffe med min mamma som kikade in en snabb sväng då hon varit på affären nyss...hon hade varit till sin storasyster i går och hade med sig en hälsning därifrån, det slog mig att det var länge sedan jag var och hälsade på  min moster nu och att det nog kanske är dags att göra det. Kanske det kan bli en sväng på torsdag om jag känner mig pigg, hon fyller nämnligen 88 år då...men är jag fortfarande hostig så åker jag nog inte dit för jag vill inte riskera att jag smittar henne med nån elak förkylning.


Sitter och ägnar livet en tanke just nu, alltså en  människas liv kan förändras drastiskt på bara en liten liten stund...tänker tex på min vän som förlorade allt hon ägde i husbranden natten mellan lördag och söndag och kan inte låta  bli att tänka på vad som kunnat ha hänt om jag och hjärtat hade väntat några minuter med att ringa henne för hämtning. USCH OCH FY!!!


Eld är något jag verkligen har respekt för och just att det ska börja brinna är ju en av mina större fasor vad gäller mitt hus...har bara en brandvarnare uppsatt men ska nog se till att sätta upp fler. Fasar lite extra att det ska börja brinna nu vintertid eftersom jag under denna tid av året har innanfönster fastsatta i de flesta av mina fönster så dessa går inte att öppna och sen måste jag nog försöka införskaffa någon form utav brandstege som ska finnas på övervåningen...kom också på att jag nog inte ens har en hemförsäkring så det ska jag faktiskt sätta mig ner och kolla över redan nu i dag.


Jag har ju en brännskada på min högra hand som jag fick i slutet av februari 2010 och som jag tydligen/troligtvis åsamkade mig själv utan vetskapen om att jag gjorde det...så eld har jag respekt för.


I dag saknar jag min älskling, känner mig både kramsjuk och  kelsjuk och hade han varit nära så hade jag nog bara velat legat uppkrupen i hans famn hela dagen i dag känns det som. Funderade ett tag på att åka till honom och vara där 2 nätter eftersom han är hemma från jobb då han känner sig halvhängig han med men jag vet inte om det är någon god idé...kanske vi  behöver krya på oss på varsitt håll de här dagarna? Han kommer ju ändå till mig antingen på torsdagkväll eller så på fredag eftermiddag. Fast då man saknar någon vill man ju vara denne nära men jag får nog kanske stålsätta mig själv och bara ha honom nära mig i tanken...älskade Hans-Erik <3





Av AME - 18 november 2013 12:43

Så var det en ny vecka åter igen...


Hjärtat kom till mig i lördags och vi åkte ju hem till ett par goda vänner på middag och trevligheter då.

Vi bjöds på en kantarelltoast med en god liten sallad till förrätt, som varmrätt blev vi serverade utskuren rådjursbiff, morotspuré, grönsallad och ugnsrostade rödbetor och till efterrätt en citron/lime cheeskake med färska blåbär...öl och vin dracks till och behöver jag ens säga att det var gott?! Alltså det var så in i helvetes gott så ojojoj....

Vi åt, drack, surrade och lyssnade på  musik och sjöng.


Jag lyckades ordna chaufför både dit och hem och jag måste berätta en sak angående vår chaufför....en chaufför som kanske inte hade varit i livet längre om det inte hade varit för att jag ringde efter henne just den tid som jag gjorde.

Jag ryser bara jag tänker på vad som kanske kunnat hänt om vi väntat ytterligare en stund innan jag ringde efter henne, om vi kanske bestämt oss för att ta ytterligare ett glas vin eller så....


Ringde henne 01.36 och då låg ju hon och sov när jag ringde men hon klädde på sig och kom och hämtade oss 20 minuter senare. När hon sedan hade släppt av oss och kom hem till sig så möttes hon av blåljus och ett övertänt hus!!! Det tog cirka 40 minuter för henne att hämta oss och på den stunden hade det börjat brinna hemma hos henne och jag (och hon) kan inte låta bli att tänka på vad som kunnat hänt om jag inte hade ringt just då när jag ringde....för oftast är det ju som så att om en brand börjar när man ligger och sover så är det ju inte alltid man vaknar och även om man vaknar så är det inte alltid man hittar ut och hittar man inte ut så är det inte alltid elden man dör utav utan brandgaserna.


Jag vågar inte ens tänka tanken om vad som kunnat hända och jag är så jäkla glad att jag ringde efter henne precis då jag gjorde det för det var inte tänkt vi skulle åkt hem riktigt än men jag ringde henne i alla fall eftersom jag visste det skulle ta ett tag innan hon skulle vara där på plats och hämta oss...


Nu står hon utan hem och allt hon äger är det hon hade på sig och med sig då hon hämtade oss men vi är många runtom henne som vill hjälpa henne med allt vad vi  bara kan. Det har ordnat sig med ett boende och många saker har fått lånats ihop. Nu hoppas jag allt löser sig smidigast möjligt med en ev uppbyggnad eller annat utav hennes hem eller att hennes försäkring gör så hon kan bygga upp ett nytt hem med allt vad det innebär.


OTÄCKT, mycket otäckt....allt bara försvann, alla saker, alla minnen, alla foton, allt....men ett hem går att ersätta, minnen kan man bära med sig MEN liv går aldrig att ersätta.

Troligtvis blev det någon form utav soteld eller annat eftersom det stormade hela lördagsnatten. När vi kom hem från festen var det strömlöst hos mig och vi fick ingen ström tillbaka föränn på söndag morgon...


I går var hjärtat och jag väldigt sega och uppskärrade utav vad som hänt....eller snarare vad som kunnat hända. Dagen gick i segehetens tecken och vi låg mest och myste hela dagen...och det kan jag ju säga att jag inte hade någonting emot, blev en riktig mysdag med närhet hela dagen.

Var meningen han skulle åkt hem till sig i går kväll men dels så kände han sig inte så pigg och sen var han trött så han blev kvar här hos mig tills nu i  morse då han styrde hemåt.


Både han och jag verkar vara på väg att bli sjuka nu. Jag har ju varit krasslig i halsen sedan förra veckan men nu hostar jag så jag nästan tror att jag ska hosta ur mig lungorna, tvärslocknade då hjärtat åkt hem och vaknade 2 timmar senare sjöblöt av svett och det visade sig att jag hade feber.  Ont i  kroppen och fryser och svettas om vartannat, hostar och nu har näsan börjat bli tät också...BLÄHRK!!!


Fick ett meddelande utav hjärtat då han kommit hem där han skrev att han valde att stanna hemma från jobb i dag och låg nerbäddad under täcket och hade ont i både kroppen och knoppen....otur säger jag men tur ändå att vi tog oss i väg på middagen.

Får bara hoppas att vi båda är krya till helgen som kommer för då skall det läggas golv här i  mitt vardagsrum...men det är inte hela världen heller om det inte skulle bli av utan vi får skjuta upp det. Viktigast är att vi blir krya och piggelina igen...


Skulle vart på arbetsförmedlingen i dag och träffat han som ska hjälpa mig med att komma ut i någon form utav arbetsträning men fick ju omboka den tiden då jag är kraxig så nu ska jag dit tisdag den 26e i stället...jäkla skit säger jag men det hade inte varit någon bra idé att åkt någonstans alls i dag då det är som det är.


Är hemma och kurar under täcket i stället, knaprar medikamenter och dricker te i massor...i hopp om att denna hosta, snorigheter, feber och värk i kroppen ska ge med sig. Som om det onda i nacken och så inte var nog, nu är liksom hela kroppen en enda ömmande knöl...


Men jag ska inte klaga...bara lite ;)

Av AME - 15 november 2013 21:46

Usch sånt väglag vi har ute nu.....for fram på affären förut i dag och trodde fasen inte jag skulle ta mig dit nästan! Och då har jag BRA dubbdäck skall sägas...

Isgata hela vägen, isgata överallt, isgata på gräsmattan, isgata på trappan....USCH!!!


Och här sitter jag nu och oroar ihjäl mig eftersom hjärtat och ett av hans band är ute på spelning nu i kväll i Bispgården så nu kommer jag inte kunna slappna av föränn jag vet att han kommit hem helskinnad efteråt....älskade <3



Av AME - 15 november 2013 13:32

Swosch också har det plötsligt gått 8 dagar sen jag skrev någonting sist...öhhh, å vart har DOM dagarna tagit vägen då?!?! Och vad har hänt....


Tjaa, i fredags då hjärtat slutat jobba så styrde vi kosan mot Kramfors eftersom han och vår väl Marie skulle stå för underhållningen där på ett uteställe...en rätt okej spelning men det var väl inte så där supermycket folk kan man påstå och jag ska villigt erkänna att det var skönt  att åka hem då vi gjorde det. Eller hem...ja vi åkte hem till hjärtat, fast jag kan nog kalla det för hem förresten...det är ju mitt andra hem kan man säga...mitt hem hos hjärtat :)


Klockan 4 klev vi i alla fall innanför dörren där hos honom och då stupade vi i säng och slocknade nog ganska så snabbt både han och jag.


På lördagen åkte jag hemåt och passade på att hälsa på en kompis i Stöde då jag åkte förbi där. Hon hade en 120cm säng som hon skulle göra sig av med så den har numera äldsta tösen fått...dock har jag inte kunnat burit upp den på hennes rum ännu eftersom jag hela veckan har haft skitont i nacken och ryggen...värre än vanligt...så sängen står ute i kallfarstun men ska väl förhoppningsvis komma upp på hennes rum snart.


Yngsta guldkornet kom till mig då på lördagen då jag kommit hem men det äldsta kom inte till mig föränn i söndags eftersom hon åkte till Ånge tillsammans med ett par kompisar och sov hos sin pappa då de kom hem men på söndag kom hon efter frukost och då åkte vi en sväng till Birsta för att införskaffa skor till dem.


Jag under  veckan som har varit så har jag haft väldigt väldigt ont i nacken, axlarna och bröstryggen. Har ju knaprat ipren under en tid i hopp om att det skulle bli bättre men så illa som det varit denna vecka så ont har jag nog ite haft tidigare...tror nog jag måste beställa en tid hos någon läkare så det får kollas upp. Har ju även börjat få ont i lederna och börjat tappa en massa saker då och då så jag vill ju gärna kolla upp så det inte rör sig om något reumatiskt eller så....ringde VC i tisdags och bad om en tid men fick rådet att fortsätta äta antiinflammatoriskt och smörja med sådant också också kanske jag kunde få en tid om några veckor!?

Till saken hör att som magsäcksopererad är man väldigt känslig för mediciner som innehåller ibumetin och det påpekade jag, ändå fock jag rådet att fortsätta med dessa...gissa vems mage som håller på att korka ihop?! Joo...min!!!


Men men, jag knaprar på och inväntar en läkartid och jag hoppas det inte dröjer allt för länge innan jag får en sådan för jag har faan ONT!!!


Tror att jag håller på att ska bli sjuk också...känner mig krasslig i halsen och hostar och har mig. I dag känner jag mig dessutom febrig och fryser invärtes som tusan.....så i dag är jag ynklig!


Men barnen och jag ska ha fredagsmys med tacos och något gott i skålarna framför teven i kväll för i morgon åker de till sin pappa så då ska vi mysa och gotta oss i kväll....sen i morgon är jag och hjärtat hembjudna till ett par goda vänner på mat med musik så jag måste hålla mig uppe på benen och vägrar bli sjuk nu! På söndagkväll möjligtvis kan det få bryta ut  men banne mig inte innan dess....


Längtar just nu väldigt mycket efter Hans-Erik...det är 6 dagar sedan jag åkte i från honom men i morgon kommer han till mig och jag lääääääängtar! Längtan är faktiskt en rätt skön känsla men den kan bli väldigt väldigt påtaglig i bland....älskar, saknar och längtar <3

Av AME - 7 november 2013 15:55

Är kvar hos hjärtat i paradiset...

Vände på mig och somnade om i morse då han åkte till jobbet och vaknade strax före 9 med världens jäkla migrän, klev upp och försökte peta i mig lite frukost men det blev klent.
Tog 2 Alvedon och kröp ihop på soffan, blev tvärfrusen och drog filten över mig och där somnade jag och sov fram till klockan var nästan 12...kände mig väldigt kymig då jag vaknade och migränen höll fortfrande i sig, dock mer likt vanlig huvudvärk.

Klädde i alla fall på mig och tog bilen och åkte in till bergsjö för att kolla i den secondhandbutik som finns där men då jag kom dit så satt en lapp på dörren att öppettiderna för denna vecka var måndag, onsdag och fredag...så resan dit kan man säga var onödig.

På vägen hem stannade jag till hos hjärtats mor och frågade i fall hon och hennes särbo ville äta resterna från gårdagens middag med oss (ugnssill, grädde, lök och potatis) eftersom det blev så mycket kvar...och det kunde de tänka sig göra så jag ska fixa iordning det och gå dit med dom vid 18 tiden också kommer hjärtat in dit då han kommer hem från jobbet därikring också äter vi då...blir trevligt!

Nu när jag tittar ut genom fönstret så inser jag varför jag har ont i både kroppen och knoppen i dag och varför jag känner mig så "nere"...snö yr i luften...och eftersom man är som en gammal "gnålakärring" så känner man av väderomslag i varenda en utav de 168 centimetrarna som man är.
Och i dag har inte varit någon bra dag om man säger så och det känns fortfarande som jag helst av allt bara vill lägga mig under täcket och stanna där under men det går ju inte :(

Gnååååål och gnäääääll !!!!

Jag HOPPAS morgondagen inte känns i kropp och knopp för jag blir helt väck dagar som dessa och det går ju inte eftersom jag ska med hjärtat och Marie på spelning i morgonkväll...

Av AME - 6 november 2013 21:05

Sitter i hjärtats soffa och lyssnar på när han och 2 av hans vänner (i GRADVIS) har rep...underbart, sitter bara å njuter :) proppmätt i magen efter dagens middag som jag gjort vilket var ugnsstekt sill med lök och grädde + kokt potatis.

I dag då hjärtat jobbade tog jag bilen in till Hudiksvall och kollade runt lite och var in på ett fik där en kompis jobbar och tog en fika. Något som är typiskt mig då jag är och kollar i butiker och letar efter något speciellt är att jag kan hitta något som passar men jag köper det oftast inte eftersom jag tycker det är för dyrt.

Jag skulle verkligen behöva en riktig vinterjacka tillexempel, vilket var det jag kollade efter i dag, och jag hittade faktiskt 3 olika som jag skulle kunnat tänkt mig men köpte jag någon?! Näe.....
Ångrar jag mig?! Jaaaa...
Så nu blir det ev ev sväng till in till den butiken (Albert & Herbert) igen...var många år sedan jag köpte en sprillans ny jacka till mig själv. Erikshjälpen och Myrorna är ställen där jag inhandlat vinterkläder till mig själv tidigare....så kanske jag skulle kunna unna mig en ny vinterjacka för 400:- i år?
(ordinarie pris 1100:-)

Hmmmm.....vela och fundera är så typiskt mig!!!

På fredag ska hjärtat spela med en gemensam bekant vid namn Marie i Kramfors så då ska jag följa med dit, det ska bli kul! Sen på lördag kommer de älskade guldkornen till mig för en mammavecka och helgen nu blir bara vår eftersom hjärtat även ska spela på lördag (med de han repar med nu i kväll)....så på lördag då jag åker hem härifrån dröjer det 1 vecka innan vi ses igen och OJ så lång tid det är!!! En hel vecka....hua!!!

En vecka med saknad och längtan....men jag har ju mina älskade guld hos mig i alla fall :)

Julen har vi börjat prata så smått om och som det ser ut nu så kommer jag och barnen vara här i paradiset med hjärtat och hans släkt sedan ska jag och hjärtat rymma i väg ett par dagar mellan fredagen 27e till måndag den 30e och sen på nyårsafton bär det eventuellt av på spelning i Vemdalen...hjärtat och Marie ska eventuellt spela där då och det kan ju bli kul!!

Måste nu bara prata med barnens pappa och hans sambo om hur de tänkt allt....julhelgen är ju iaf min i år men jag måste kolla upp om det är okej att de kommer till dom redan den 27e.
Jag hoppas att det inte ska vara några problem så det ska strula till sig med hjärtats och min planerade tripp till södra delen av landet och ett par goda bekanta där...men det ska nog gå bra.

Nä nu ska jag servera lite kaffe och nygjord päron och persikopaj...






Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Arkiv

Gästbok


Skapa flashcards