Alla inlägg under april 2014

Av AME - 15 april 2014 20:25

Satt mig ner i soffan och slagit på teven, slökollar på äntligen hemma och surfar runt lite på blocket och annat...


Natten som var var väl si så där, vaknade pga dumma drömmar vid halv 4 och kunde inte somna om så jag klev upp och slängde in en tvätt och när klockan var 6 gick jag ut på en promenad på 4 km innan jag fixade till frukostgröten...när klockan sedan närmade sig 8 kom tröttheten över mig och en huvudvärk började ge sig tillkänna så då gick jag och la mig i 1½ timme, tvärslocknade nästan direkt och hade jag inte ställt klockan så hade jag nog kunnat sovit längre än den 1½ timmen.


Satte mig sen vid datorn och började leta fram lite dikter etc som jag har skrivit, i morgon på kursen ska det komma en författare dit och han vill ta del utav sådant vi har skrivit så jag ska plocka med mig lite ev dem och hoppas kunna få någon form utav respons på dem från honom + att han kanske kan ge en råd huruvuda man går tillväga om man vill publicera dessa i en bok....vilket jag skulle vilja. Skriva en bok med dessa dikter och historien bakom varje dikt...
Mailade över ett par till min coach på den kurs jag går och hon svarade med varma ord och beröm och hon skrev att hon definitivt tyckte jag skulle göra något utav dessa...det gladde mig!


Något mer gladde mig i dag....dels ett brev som kom i brevlådan med yngsta tösens handstil på som visade sig innehålla ett fint påskkort som hon gjort på skolan, det värmde och gladde mammahjärtat. Sen fick jag ett glädjande samtal gällande jobb i sommar...jag kommer få jobba natt HELA sommaren, precis där jag önskat och så som jag önskat...det blir inte heltid men jag kommer nog få in extrapass så det kan komma bli heltid i slutändan.


Nu i kväll har jag också satt mig ner och skrivit ett CV för första gången i hela mitt liv (har glidit på en räkmacka in i alla mina tidigare jobb) och skickat i väg en ansökan till tjänst som undersköterska inom bemanningen där i Hassela/Bergsjö (Nordanstig kommun) så nu håller jag ju så klart en tumme, skulle vara UNDERBART att få ett fast arbete direkt då man flyttar...precis som jag fått alla andra ggr jag flyttat.


Kände mig lite låg en stund mitt över dagen då jag suttit och läst igenom  mina dikter men efter påskkortet i brevlådan, det glädjande telefonsamtalet om jobbet i sommar och att ha sökt ett fast jobb har gjort att det just nu känns väldigt bra....bara längtar tills hjärtat kommer hem till sig i kväll så jag kan få dela med mig av allt till honom.
Har inte kunnat prata med honom något i dag på grund av att han varit med på 4 musikalframställningar under dagen och en nu i kväll...men han är nog snart hemmavid och då ska jag nog ta och ringa honom :)


I morgon åker jag ner till honom efter kursen och då ska vi åka och införskaffa all färg och tapeter etc som skall vara till vårt hus så jag har dubbelcheckat med barnen i kväll så de är säkra på sina val om färg och tapeter...och de höll fast vid sina val båda två :)...jag däremot har börjat vela kring färgen i allrummet uppe men det hinner hjärtat och jag diskutera i bilen till stan + i butiken då vi ser alla kulörer....


Känns som det kan komma bli en rätt tidig kväll i kväll...är inget att se på teven nu efter Äntligen hemma så det kan nog hända jag kryper ner redan efter programmet. Tar väl med mig plattan till sängen i så fall och spelar lite wordfeud, ruzzle och quizkamp till dess det är dags att sluta de blå...också måste jag ju prata med älskade hjärtat något innan jag somnar också...


Av AME - 14 april 2014 19:15

Jahopp, ny vecka igen då och den 16e utav detta år 2014...


Helgen har jag och guldkornen tillbringat med och hemma hos hjärtat i paradiset.


Åkte ju ner dit till honom i fredagskväll och i lördags så var jag, mina barn, hjärtat och hans dotter in till huset i Hassela och kollade runt och visade deras rum och berättade hur vi tänkte oss med saker och ting...barnen fick sen i uppgift att fundera ut vad de ville ha för kulörer i sina rum.


Lördagens middag blev hjärtats gudomligt goda gäddfärsbiffar med potatis och rårivna morötter...så gott och så uppskattat av barnen. Tror vi alla åt så det stod ut genom öronen och magarna stod i sjutton hörn :)


Sedan på lördagkväll så var vi in till Bergsjö på vårcapricen och det gick faktiskt bra...kände inte utav den nedstämdhet jag gjort senaste gångerna vid olika musikaliska tillställningar utan det blev positivt....dock var capricen lite väl lång kan jag tycka...eller yngsta tösen tyckte nog det iaf för hon satt och häll på somna sista halvtimmen. Den började 19 och slutade 22 och för en kvällstrött 8 åring var det kanske i längsta laget...båda barnen somnade ganska snabbt då vi kom hem till paradiset efteråt.


På söndag gjorde jag, hjärtat och äldsta tösen oss en sväng in till huset igen och gick runt och planerade och funderade. Yngsta tösen stannade hemma i paradiset och var och fiskade med hjärtats kusinbarn under tiden.


Något som gjorde mig väldigt väldigt glad då på söndagen när vi var till huset var äldsta tösens engagemang och funderingar kring saker och ting, hennes önskemål om hur hennes rum skulle se ut etc.
Jag har ju tidigare känt av en klump gällande detta med flytten och kring barnen då främst men den klumpen har minskat nu...nu känns det som att de är insatta i att jag ska flytta, att de också kanske ser fram emot det på något sätt...känns som att allt kommer att både gå och bli bra nu.


ÄLSKADE BARN <3


Barnen ja...är tyst och tomt här i huset nu i kväll eftersom de åkt till sin pappa och sin stora familj nu i eftermiddag men om 1 v + ngn dag så lever huset upp igen! Får ta tillvara på de "ensamma dagarna" på det bästa sätt som jag bara kan...känns inte lika tufft nu som tidigare dessa "veckobyten" faktiskt. Visst, tyst och tomt blir det men de är ju ändå alltid med och hos mig i mitt hjärta...och saker känns även så mkt lättare sedan jag slöt fred med allt, det känns bra!


I morse hade jag tid på vårdcentralen för att kolla upp mitt blodvärde och det hade stigit från 79 till 100 nu men ska upp till 120 minst innan de slutar hålla koll, ny provtagning igen om 4 veckor...vidare i dag så har jag vart på kurs i Ånge och i dag stod det ett  besök till blomsterbutiken där...där fick vi var och en göra varsitt påskarrangemang, jag gjorde en med 4 narcisser, 5 pärlhyacinter, violer och dekorationsbark och fåglar + fjädrar...det arrangemanget hade jag tänkt behålla själv men det slutade med att jag gav det till min kusin i stället...tyckte hon behövde en vårblomma :)


En halvtimmes körsång blev det också på kursen i dag...eller körsång och körsång...sång i alla fall.
Ska hålla på med det vid ett par tillfällen till och till nästa gång ska vi plocka fram någon sång som vi känner att vi skulle vilja sjunga...och det är inte lätt kan jag säga för en sång som jag gillar kanske inte faller en annan i smaken och vice versa....men men nåt ska vi väl i kursgrupen kunna hitta som vi kan skråla till!


Var upp till min moster i Ånge i dag också och hälsade på. Min mamma åkte med mig upp till Ånge i dag så hon var hos sin syster under tiden jag var på kurs och möte.
Mötet var tillsammans med kursledaren och min handläggare på arbetsförmedlingen där vi diskuterade hur det gick med och kring saker och ting...handläggaren på af gladdes åt den respons jag fått gällande jobb där i Hassela och Bergsjö och det kändes bra att få höra.


En utav boendecheferna ringde mig faktiskt i dag också så nästa tisdag ska jag få komma och träffa henne för att prata om detta med inskolning och sommar. Det boendet ligger 5 minuters promenadväg från där vi ska bo och vore det ultimata stället för mig att få vara på i sommar. Har pratat med den andra boendechefen inne i Bergsjö också och har förklarat att om det blir så att jag får  vara i Hassela i sommar så måste jag prioritera det men har sagt att jag mer än gärna hoppar in som vikarie vid behov närhelst det behövs bara jag finns på plats...har också sagt att jag kan tänka mig börja jobba så smått redan nu bara det är antingen under de veckor barnen är hos sin pappa eller på helgerna....för då kan barnen åka med mig och vara i paradiset...sen när jag väl flyttat blir det ju annat.


Känns SÅ BRA detta att det ordnar sig med jobb för min del och det känns bra att vara en eftertraktad arbetsresurs igen :)


Nu ska jag slå mig ner i soffan för resten av kvällen, kolla lite på teve och botanisera och fundera kring gardiner och annat...på onsdag åker jag ner till hjärtat för då ska vi iväg och införskaffa tapeter, färg och annat...och nästa vecka börjar vi fixa i VÅRT hus :) <3

Av AME - 11 april 2014 16:36

Fredageftermiddag och jag och barnen ska snart ta och äta middag för att sedan styra kosan ner till Paradiset och Hans-Erik...han är på genrep med de i vårcapricen som går av stapeln i morgon kväll så han är inte hemmavid föränn runt halv 9 men jag och barnen tänker åka dit så vi kan bänka oss i soffan och kolla på postkodmiljonären halv 8.


I morgon förmiddag ska vi till huset allihop...det blir första gången som mina barn + hjärtats dotter följer med dit. Blir bra att de får följa med dit nu för då blir det kanske enklare att ta till sig det faktum att jag kommer att flytta och de får se det som ska bli deras andra hem + se sina rum och börja fundera över färger och annat. Sedan är det vårcaprice (show) i Bergsjö i morgon kväll som vi ska gå på...hjärtat ska ju vara med och spela så...


Men jag bävar lite för detta med sång älskade ju jag förut och blev alltid glad...nu sista gångerna då jag varit på något så har jag istället blivit ledsen...på grund av att jag själv vill så mkt och att jag saknar sången något oerhört :(
Så vi får väl se hur det känns efter morgonkvällen....


I dag på "kursen" var vi iväg och fortsatte skapandet i lera som vi började med för några veckor sedan...jag håller på att göra en ljuslykta som föreställer en ängel...blir väl inte så bra direkt men kul då man själv gjort det. Den skall brännas nu och sedan ska den laseras....foto kommer bara den är klar men nu dröjer det nog någon vecka till innan vi ska dit igen.


Ha en trevlig helg alla...det ska vi ha!

Av AME - 8 april 2014 20:52

Klockan är strax 21 och guldkornen har lagt sig i sina sängar...själv har jag satt mig i soffan där jag halvglor på teven samtidigt som jag surfar runt litepå datorn. Kollar på blocket bland annat efter bil, soffa, säng och fönster...saker som jag och hjärtat behöver införskaffa.


Ja hur har dagen varit i dag då?
Jodå, jag sov rätt bra hela natten i  natt som var och drömmarna var enbart glada och positiva...dock så sov jag nog ganska så hårt skulle jag tro för jag vaknade med känning av migrän när klockan ringde så då barnen hade åkt till sina skolor intogs medikamenter och  jag kröp ner under täcket i ungefär 1½ timme till...sen försvann migränkänningarna, tack och lov!


Följde med kusin på affären och sen hem till henne på kaffesurr och fika en stund. Blev inte att de åt hos oss i dag utan det blir i morgon istället...då ska hennes Simon följa med min Astrid hem efter skolan också kommer kusin sedan på eftermiddagen då hon varit och besiktat bilen och så äter vi tillsammans då...lasagne står det på morgondagens meny!


I dag bidde det gräddstuvad pytt och stekt ägg till middag för mig och guldkornen och vi åt nog så magarna stod i 14 hörn...gjorde oss en tur upp på erikshjälpen efter middagen och det både pustades och frustades i bilen, haha!!!
Nu i kväll har vi bara kollat på teven och jäst i soffan...


Känns som det blir tidig kväll för min del också i kväll, känner mig "konstig" på ett sätt jag inte kan förklara...men lite tung i kroppen och ont i nacken + att jag tror inflammationen är på g längs bröstbenet och axeln igen.
Sen ska jag ju upp med gulden i  morgon och sen iväg på kursen i Ånge....så en stunds surfande till blir det men sen kryper jag nog ner och spelar lite wordfeud, ruzzle och Quizkampen en stund innan jag försöker slå igen de blå.


Natt natt alla fina!

Av AME - 7 april 2014 14:26

Vaknade före klockan i morse men jag hann bara titta ut genom fönstret så önskade jag att jag hade sovit till dess klockan ringde och kanske längre än så...för ute snöade det och det låg ett 3 cm snötäcke på marken! Igårkväll då jag la mig var det snöfritt :(


Men det var väl att vänta, vi är ju bara i början av april ännu så mer snö och nederbörd är väl att vänta antar jag...har snöat hela dagen och skulle visst snöa ända tills på onsdag...då det skulle kunna komma regn!? 

Rätt glad att jag inte lagt om till sommardäcken ännu för väglaget då jag åkte upp på kursen i Ånge var inte vidare kul...slaskigt, snö, moddigt och faktiskt lite småhalt...så vinterdäcken blir på, månaden ut!


Har förresten inga sommardäck heller och tänker inte skaffa några heller eftersom det kommer bli ett bilbyte i månadsskiftet någon gång...vi ska göra oss av med lill Pugh och införskaffa en till kombi med dragkrok eftersom vi anser att vi kommer vara i behov av en sådan.


I fredags åkte jag och hjärtat hem till mig i Gim eftersom han skulle spela häromkring på lördagen. Var ner till "lillsyrran" och grattade henne då på fredagkväll och åt lite smörgåstårta. På lördagen var vi och hälsade på hos ett par i Stöde en stund på dagen och hjärtat konstaterande efter vårt besök där att det hus vi köpt var ett slott jämnfört med deras hus...ett hus som är byggt samma år som det vi köpt och i stuk med vårt.
ANledningen till att han konstaterade det var den att vårt hus är beboeligt som det är utan att något egentligen behöver göras och mina vänners hus finns det massor som MÅSTE göras...just nu håller de tex på byter tak på huset och köket håller på renoveras + att pannan behöver bytas ut och badrummet har fått en vattenskada troligtvis + att de måste gå ner i skorstenen och kolla den eftersom de misstänker sprickor i den.
Tycker faktiskt lite synd om dom ska jag villigt erkänna.....men det blir nog bra bara de fått allt fixat.

På lördagkväll åkte hjärtat i väg till Ånge och spelade tillsammans med vår vän Marie på socialdemokraternas stämma och jag var ut på byns "krog" på rockn roll afton tillsammans med min kusin och "lillsyrran" för att fira dem lite...kusin fyllde ju 40 den 30 mars och "lillsyrran" i fredags...och de firade rätt rejält kan jag säga...själv höll jag mig väldigt lugn men på slutet drog jag 3 snabba shots...och det skulle jag inte gjort för efter dem mådde jag inte så bra :P glöööh!


Gällande "vårt hus" så skriver vi papper och övertar det den 28e april...så det är inte länge kvar nu :)
Sen kan vi börja måla tak och det andra som skall göras innan vi börjar flytta dit möbler och annat...men vi har siktet inställt på att vara inflyttningsklara vid månadsskiftet maj/juni eftersom jag börjar jobba där sedan och vi måste lära katterna vara ute och så till dess...det är liksom mkt att tänka på om man säger så, mycket som ska stämma...men det kommer bli så bra!!


I dag kommer de älskade guldkornen till mig och till helgen som kommer ska vi åka och titta i och på huset tillsammans så att de dels ska få se det och sedan kunna börja fundera hur de vill ha det på sina rum och sånt...

dagens middag här i huset blir köttgryta med bacon, purjolök, champinjoner och till det ris....som vanligt lagar jag mat för ett helt kompani så jag har sagt åt min kusin att hon gärna får komma och äta med oss i dag...så vi får väl se om hon och barnen dyker upp eller om vi får äta rester halva veckan...haha!!!



Av AME - 3 april 2014 15:04

och jag är kvar i paradiset hos hjärtat...

I går var jag in till Bergsjö och träffade en av boendecheferna där och fick då presentera mig personligen, få lite information om och kring hur de arbetade samt se byggnaden. Är nu uppsatt som sommarvikarie där och kommer garanterat att få hoppa in som timvikarie vid behov också...introduktionsdagar kommer jag att få hos dem så småningom...känns bra!!!


Dock är jag lite velande för vad händer om jag blir erbjuden sommarvikariat inne i Hassela i stället då, där vi kommer att bo och dit jag kan gå till jobbet? Det är ju trots allt där jag egentligen velat få sommarvikariat....kan man säga nej till ett ställe då? Hmmmm...knepigt!! Men det blir som det blir...


La i alla fall in ett önskemål om att få jobba natt andra semesterperioden för att på så vis kunna få så mkt tid som möjligt med mina barn...och det gick nog att uppfylla. Men vi får väl se...hör de av sig från Hassela så får jag nog försöka välja bort det i Bergsjö....men ändå hoppas få komma dit som vikarie ändå.
Behovet av vikarier finns tydligen inom hela kommunen så jag lär nog kunna få jobba...


Fick veta nu i dag då jag var och hälsade på hjärtats ena syster (som jobbar inom vården själv + i bemanningen) att det finns vikarier helt utan erfarenhet av vård och noll utbildning och att de prioriterade de som hade utbildning och erfarenhet...så med över 20 års erfarenhet och utbildning torde jag kunna få in mina fötter både här och där. Fick dessutom veta att det nog med tiden kommer att komma ut tjänster och längre vikariat så....jobba kommer jag nog med största säkerhet få göra :)


I morse åkte hjärtat i väg till jobbet tidigare än vanligt, redan halv 7. När han åkt så vände jag på mig och somnade om en stund...önskar dock att jag hade låtit bli ty det kom drömmar som jag inte ville drömma. Drömmar om barndomen, drömmar som gjorde att jag vaknade halvt förstörd och hysteriskt gråtande, drömmar som gjorde att jag känt mig rätt "låg" hela dagen....HATAR dessa drömmar!!!
Hur i helsike glömmer man då man ibland påmins genom ens drömmar? Hur läker sår som med jämna mellanrum rispas upp?


GLÖÖÖH!!!


Blev med andra ord ingen vidare bra start på denna dag men efter att ha tagit en promenad så kändes det i alla fall lite bättre, att vara ute och gå hjälper en att rensa lite bland tankarna och det behövdes!
Var friskt och skönt ute men det blåste inte värst varmt så då jag kom tillbaka in så frös jag som en gnu och fick lov att dra på mig filten en stund för att få upp värmen...har ju blivit en riktig frusenlort iom min viktminskning och kan till och med få frossbrytningar om sommaren då det är +20 grader varmt och solen skiner...


Nu sitter jag i alla fall coh väntar på att hjärtat ska komma hem från jobbet och sedan ska vi eventuellt åka iin till Hassela och gå runt och kika lite i huset och planera...hon som äger huset är inte där men grannen har nyckel och vi har ju fått tillåtelse att åka dit och kolla runt. 

Hoppas snön tinat  bort från tomten helt så man kan få ett litet hum om hur trädgården ser ut.....



Av AME - 1 april 2014 14:28

Så har ännu en vecka sprungit i väg i raketfart...och i dag skriver vi 1 april!

Någon som blivit lurad i dag månne?
Jag har klarat mig i från den biten...än så länge iaf, dagen är ju inte slut än.


Kom på att jag alldeles har glömt att skriva om att mitt yngsta guld fyllde 8 år här den 23e mars...8 år!!!! Det är inte klokt vad tiden rusar i väg...var ju nyss hon kom upp på brösten den där morgon kl 05.17 och nu...8 år!


 


Hon fyllde söndagen den 23e men hade badkalas för sina vänner på badhuset i Fränsta i söndags och då var vi båda familjerna samlade runt henne...både hennes pappa med sin nya familj också jag och hjärtat...och det, det måste jag säga kändes väldigt väldigt bra!!!


Är så jäkla lycklig att livets bitar har fallit på plats och att vi kan umgås allesammans...och jag är så glad över livet som barnens pappa har fått, han har en underbar sambo och en underbar stor härlig familj...bara så lycklig att jag nådde den punkten där jag kunde försonas i allt som varit.


Han kommer för alltid vara en del av mig i och med våra underbara barn och tiden vi hade bevarar jag inom mig...det var ju inte för intet jag älskade honom i 12 års tid.


Jag tog mig vidare i från något jag aldrig trodde jag skulle ta mig ur och jag har nog faktiskt min älskade att tacka för det...när jag fann honom så fann jag mig själv.
Han fick mig att hitta leendet igen och får mig att skratta. Han får mig att känna mig både vacker och älskad. Han ger mig en sån bekräftelse och trygghet....med honom blev jag hel och jag älskar den mannen av hela mitt hjärta.


Sitter just nu i skrivande stund i hans lilla stuga i det jag kallar för paradiset och jag mår så bra!
Inväntar att han ska höra av sig och säga när jag ska möta upp honom där han jobbar för i kväll ska jag få följa med honom på rep med ett av alla de band han är med i...vilket innebär att jag kommer att bli presenterad för ytterligare några av hans musikervänner och det känns bra.


I morgon ska jag träffa en utav cheferna för ett av boendena här i Hassela/Bergsjö och det känns bra att få komma dit och presentera mig personligen. Har ju anmält mig till en bemanningsgrupp men tycker det känns så klent att  bara fylla i ett formulär som sedan alla får ta del utav...vill hellre både kunna visa upp mig och presentera mig personligen, känns liksom bäst så...mänsklig kontakt.


Livet känns faktiskt väldigt väldigt bra just nu...finns bara en klump som sagt och det är detta med mina älskade barn och hur allt blir när jag flyttar...men det löser sig, det ska bli bra...vi får alla hjälpas åt att se till att det blir till det bästa för dem <3 de är ju de dyraste jag har!!



Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards