Alla inlägg den 15 mars 2017

Av AME - 15 mars 2017 13:39

Under alla mina 28 år i vården så har jag vid flertalet tillfällen fått höra att jag är som en ängel och det utav både de jag hjälpt och de jag arbetat med.


När jag flyttade i från Dalarna så fick jag till och med en avskedspresent i form utav ett silverhalsband med en ängel som hänge utav mina arbetskamrater där samt ett kort där de skrev att de tyckte jag hade varit lite som en ängel på avdelningen under den tid jag jobbat där.


I natt fick jag åter höra att jag var en ängel utav en av de gamla som jag hjälpte och jag måste säga att höra sådana saker gör mig så glad och jag känner mig uppskattad. Är ju ibland så less mitt arbete med gamla men när man får höra sådana ord så blir det liksom ett bevis på att man hör hemma i det yrke man har.


Att vara undersköterska är banne mig ingen dans på rosor alla gånger men det är även ett yrke som kan ge en så otroligt mycket tillbaka. Vi arbetar ofta under stress och känner inte alltid att man räcker till i den mån man så gärna skulle vilja. Vi arbetar iband under tuffa förhållanden och det händer att vi utsätts för både hot och våld. Våra arbetsställningar är inte alltid de bästa. Ibland ska vi vara brukarens händer, ibland deras fötter. Vi springer på larm och vet inte alltid varför brukaren larmar så varje arbetspass kan se olika ut. 


Vi finns för våra brukare dygnet runt, årets alla dagar och ofta finns vi vid deras sida när de tar sitt sista andetag och vi släpper deras själ fri...antingen bara vi eller tillsammans med anhöriga för det är inte bara brukaren vi finns till för utan även för dennes anhöriga och många ggr får vi även agera både kurator och psykolog när det är tufft för brukaren eller dennes anhöriga. Vi får ibland också ta emot enormt mycket skit från anhöriga som inte tycker vi sköter vårt och dessa får vi blunda med öronen för eftersom det ofta ligger något bakom deras bitterhet och elakhet...


Sen har vi ju detta med våra löner...vi sliter ut oss för löner som ligger långt under motför vad vi är värda. Lönerna är nästan som ett hån om man tänker på vad vårt yrke innebär men dessa lär väl aldrig komma upp i vad de borde. Vid senaste löneförhanlingen som kommunal gjorde så lät det som ett jättebra avtal där det utlovades i snitt 1090 för varje undersköterska men när det väl kom till skott så visade det sig inte vara sant...jag tex fick 200 kronor i löneförhöjning, före skatt! Jag, och många med mig, blev grymt besvikna....avtalet lät så bra men visade sig bli till stor besvikelse.


Jag tror att om man ska få folk till vården i framtiden så behöver våra löner ökas på rejält ty som det är nu så minskar ansökningarna till de vårdutbildningar som finns och det bådar ju inte gott för framtiden.....kanske blir ättestupa igen den dag en annan blir gammal!


#undersköterska #ängelpåjorden #underbetald #uska #finnstilldygnetrunt #äldrevård #nattarbete #uslalöner #kommunalanställd #besviken #ättestupa #oattraktivtarbete

Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards