Alla inlägg den 19 mars 2017

Av AME - 19 mars 2017 03:47

Ett ämne som många inte vill prata om och som många är rädda för.
Anledningen till att det fick bli detta inläggs rubrik och ämne är den att jag denna natt sitter vak hos en av alla de brukare som jag träffar i mitt arbete...en brukare som så sakteliga är på väg till den andra sidan.

Under mina 28 år inom vården har jag kommit i kontakt med döendet och döden många gånger. Har hållit mångas händer när de tagit sitt sista andetag, nynnat många psalmer och öppnat många fönster för å släppa deras ande och själ fria.

Visst kan döendet vara hemskt och jobbigt ibland men när det sista andetaget är taget och hjärtat slagit sitt sista slag så är det väldigt vackert...och människan är fylld av ro.

En del har sådan dödsångest och man lider med dem i deras våndor...de gånger sånt händer ser jag det som en befrielse när de väl kommit till ro. Andra gånger sker allt lugnt och stilla och de bara somnar in.

När någon nära är döende eller dör är det på ett helt annat sätt för mig än när jag möter döden i mitt yrke. När pappa tex blev sjuk och gick bort så trodde jag att jag skulle gå sönder och samman. De två månaderna som pappa "låg och väntade" var banne mig de tuffaste månaderna i mitt liv. Jag visste ju att det bara fanns en väg och jag visste ju vad som komma skulle men när väl dagen kom så kom så var jag ändå inte förberedd...där tappade jag min yrkesroll och blev dottern och när pappa somnat trodde jag att jag själv skulle dö. Jag togs med storm av en sån ångest och jag trodde jag skulle gå sönder.

De dödsfall jag varit med om sedan pappa gick bort har vart och ett påmint mig om pappa och allt som var och nu i natt då jag sitter och vakar så har många tankar farit genom huvudet och känslor känts vid.

Undrar hur det blir denna gång? Kommer personen få det jobbigt? När kommer det ske? Kommer jag sitta här i morgonnatt också eller är personen fri då? Vet personen själv vad som kommer ske och vet personen varför jag sitter här?

Jag stryker en gammal skrynklig hand, handen är varm.
Jag smeker en mjuk kind,
kinden är varm.
Jag nynnar på en psalm,
den skänker värme.

#undersköterska #uska #nattjobb #sittavak #döendet #döden #tankar #känslor #släppasjälenfri #livetscirkel

Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Arkiv

Gästbok


Skapa flashcards