Alla inlägg den 21 mars 2017

Av AME - 21 mars 2017 23:50

I eftermiddags fick jag en förfrågan från bemanningen om att sitta vak hos en av våra gamla och jag tackade ja på den förfrågan...så nu sitter jag här fram till klockan 07 i morgonbitti.

Skrev precis en liten dikt om nuet när jag sitter här och vakar...ord som bara kom.


Jag sitter och håller din gammla och knotiga hand
Jag smeker din mjuka och skrynklig kind
I väntan på din resa till ett annat land
I väntan på livets sista ljumma vind
När tiden är kommen och din tid på jorden är förbi
Då öppnar jag ditt fönster och släpper din ande fri
Och under tiden nynnar jag på en sång...


För det är ju så det är...jag sitter alltid och håller den gamle/sjukes hand och jag smeker dem ofta på kinden eller deras panna. Och sjunger gör jag för jag tror det är lugnande...när jag suttit vak hos människor som varit helt okontaktbara och haft relativt ytlig andning har jag märkt att sången gjort att de andats aningen djupare.

Men mig även denna natt har jag avdelningens lilla kattunge som ligger ihopkurad vid fotändan hos den som jag sitter vak hos...känner nog på sig att han behövs mest här tror jag eftersom han har många andra ställen att kunna ligga på.

#vaka #sittavak #undersköterska #uska #iväntanpådöden #terapikatt #kattunge #djurivården #nattarbete #dikt

Av AME - 21 mars 2017 11:40

I gårkväll då jag och min sambo satt och kollade på teven så kände jag tydligt en doft som jag så väl kände igen och i samma sekund som doften kändes så började tårarna att rinna på mig...
Finns ingen naturlig förklaring till att jag skulle kunnat känt denna doft utan jag är helt säker på att jag fick en hälsning från andra sidan, en påhälsning...utav min pappa, ty det var hans doft som jag kände.
Min sambo kände ingenting utan det var bara jag som kände detta.


Blev väldigt blandade känslor som dök upp hos mig, först blev jag jätteledsen och det gjorde ont men sedan kände jag bara ett lugn då jag förstod att det var pappa som kom och hälsade på mig.


Har vid 1 tillfälle tidigare känt av pappa också och förra gången var samma dag som pappa somnade in. När jag kom hem då så valde jag att gå ut i skogen ett tag och släppa loss alla känslor...när jag sitter där på en sten så kikar solens strålar in mellan trädkronorna dit där jag sitter och jag känner doften utav cigarr...just den cigarr som pappa brukade få utav mamma och mig på julaftnarna då jag var barn. Och sitter man ute i skogen så finns det ju ej heller någon naturlig förklaring på att man känner av cigarrdoft...så jag tror pappa fanns med mig där och då, liksom han fanns här hos mig igårkväll.


Det har ju nu gått 1 år och 8 månader sedan pappa somnade in på min arm morgonen på hospice i Sundsvall den 13 juli 2015 men ännu känns saknaden vid och än gör det väldigt ont när jag tänker på de 2 månaderna som vi bara väntade på det som skulle ske...förstår fortfarande inte hur jag orkade med allt som var då.


Jag hoppas det är papa som är här och hälsar på mig, att han fortfarande tittar till mig...saknar dig pappa   


#enhälsningfrånandrasidan #skyddsängel #närvaro #tårar #saknad #pappa #tröstande #dofter

Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards