Alla inlägg den 31 oktober 2012

Av AME - 31 oktober 2012 23:08

Klockan är strax efter 23 och jag är helt slut i knoppen...sov lite halvtaskigt i  natt som var, lyckades inte slå igen de blå föränn klockan var efter 03 och sen var det morgon strax efter halv 7...dock en lugn mysmorgon men med så få timmars sömn så har jag gått som i ett töcken halva dagen men ändå lyckats få lite gjort.


Bytet av gardiner i köket är gjort, 2 långpannekakor är gjorda...kanelbullar blev inte gjorda i dag utan det står att göra i morgon. Haft besök en sväng utav mamma och sedan även en snabbvistit utav en god vän här på förmiddagen och sedan kom "lillsyrran" med tös och make på så det har blivit mycket kaffe i dag, nästan snudd på för mycket.

(magkatarren bränner som eld, men medikamenter är intagna!)


Middagen blev pytt i panna och stekt ägg, inte det alla godaste kanske men det gjorde oss mätta och det är väl det som är meningen då man äter...att det gick snabbt att fixa var ett + i dag då vi alla 3 var hungriga och mamman i huset (jag) började känna hur blodsockret sjönk rejält och jag förvandlades till "surmamma" så sakteliga....men med mat i magen så blev allt bra igen ;)


Färgat håret på äldsta guldkornet i kväll och i  morgon ska vi se om "lillsyrran" har tid till att klippa hennes toppar. Tror dock att hon blev lite missnöjd över kulören på håret men det lustiga är att det är exakt samma nyans som då vi färgade håret sist MEN sistaveckorna har hon använt "färgbomb" till och från då hon tvättat sitt hår så det har väl upplevts som väldigt rött jämnfört med det mahognyröda som hon har nu. Med erfarenhet av många års colorering av det egna håret i alla de olika nyanser så vet jag ju att  man ofatst uppelevr den nya färgningen som annorlunda.....men hon blev så fin gumman min och det är en nyans som passar henne jättebra, hoppas bara hon kommer se det själv också...fast som sagt det var sammavisa då vi färgade håret från ljust till det hon har nu så om2 dagar så är det nog invant. Kanske jag skulle ha sparat den förpackningen vi använde förra gången så har hon kunnat se att det är samma kulör, bara det att det då var ett annat märke.


I kväll då alltvar undanstökat och gjort så hade vi lite soffmys framför teven. Kikade på "bonde söker fru" och efter det tittade vi på en film. Barnen har ju höstlov denna vecka så det blir lite sena kvällar och lite extra mystid tillsammans. Filat fötterna och smort dem har vi också roat oss med under kvällen...


I morgon ska vi baka kanelbullar också skall det sista städas och fixas till...tårtbottnarna skall fyllas men garnering sker först på fredag morgon. På fredag tänker jag inte anstränga mig något värst har jag tänkt utan bara kunna flyta med under hela dagen och så...hade ju så mycket planer för min 40 års dag tidigare i höst men det blev inget av med vad jag hade tänkt och det är ju så klart ekonomin som styrde, så nu blir det fika med tårta och annat för de som dyker förbi också får man se om man kan fixa något "kul" frampå vårkanten i stället...kan hända det går att ordna så som jag hade tänkt nu :)


I dag och nu sänder jag varma tankar dels till min kusin och hennes dotter som befinner sig på sjukhuset. Tösen klämde tummen väldigt illa i bildörren i går och i dag blev de skickade till akuten efter det att de varit på vårdcentralen och visat upp den...min kusin skickade en bild på hur det såg ut och det  var ingen vacker syn så troligtvis kommer det bli operation. Har följt statusuppdateringar via nätet hela eftermiddagen och kvällen och viss frustration har uppstått iom att väntetiden ser ut som den gör dels då man komemr intill akuten och det inte är så där superakut och sedan väntetiden som är för att få komma till röntgen och sedan ytterligare väntetid innan läkare kollat på plåtarna och det beslutats vad som skall göras.


Efter att själv ha arbetat inom vården så pass länge och tillbringat tid med både vårdtagare och själv på akutmottagningen så VET jag att personalen där gör sitt bästa och att problemet till att det ser ut så som det gör är alla dessa jäkla besparingar, nedskärningar och omorganisationer som ställer till det. Det pratas ju så vitt och brett i diverse ledningar etc att det ska effektiviseras, förbättras och annat men för vem kan då jag undra?!

Ja inte för vare sig patienter eller personal!

Personalen arbetar arselet utav sig och patienterna får vänta och stå ut med mer än vad de behöver...och vilka är det som oftast får ta emot klagomålen från patienterna? Joo, det stackars personalen....


Jag FÖRSTÅR patienter och anhörigas reaktioner och jag har själv suttit och irriterat upp mig över detta (senast då min äldsta tös klev igenom en spik i foten och fick ligga och ha ont i flera timmar utan smärtlindring MED spiken och brädan hängande i foten!!) men vill man få förändring krävs det att detta når upp till "högsta hönsen" och att man gör en anmälan eller skickar ett klagomål till patientnämnden...för jag tycker faktiskt synd om personalen många gånger som får ta mer än vad de behöver.


Sen kan jag irritera upp mig på alla dessa jäklar som åker in till akuten för mista lilla...det är också något som gör att det blir väntetider för de som kanske verkligen behöver vård och/eller hjälp...


Njäe, nu ska jag ta och stänga ner här innan jag sitter och hetsar upp mig över hur saker och ting ser ut...blir bara så ledsen över allt det som nedskärningar och besparingar ställer till med :(


Jag hoppas allt går bra med älskade kusindottern... <3

Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards