Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

Tänker inte skriva så mycket mer...

Av AME - 13 mars 2012 22:21

än att livet suger och jag mår SKIT just nu !

Vet liksom inte vad jag ska ta mig till då ALLT är en enda stor jävla KAOS.

Vill ställa mig och skrika HJÄLP MIG...men vem skulle höra det och vem skulle komma?

Jag vill inget mer...jag vill verkligen inget mer...men jag måste...frågan är bara HUR?

Jag faller...kommer någon kunna fånga upp mig denna gång eller kommer jag falla fritt?

Mår verkligen inte bra...men vem bryr sig?

Känner mig ensam...men vem bryr sig?

Om jag försvinner...vem bryr sig?


Nu kommer säkert flera påpeka "men du har ju dina barn"...ja visst har jag mina barn...men är en trasig mamma en bra mamma? Förvisso känner jag mig hel och stark då jag har dem här hos mig men då de inte är här så kommer helvetet över mig...konstigt egentligen...varför har jag ingen ångest då de är här eller då hjärtat är här eller då någon utav mina vänner är här? Joo, kanske utav den enkla anledningen att jag inte funderar, känner efter eller tänker så mycket just då...men då jag blir själv så kommer oftast ångesten och allt annat som ett brev på posten...slår liksom aldrig fel.


Jag älskar mina barn över allt annat på jorden, tro inget annat...men är jag värd dom?


Jag VET att jag är en bra mamma...men jag är också en trasig mamma...som just nu mår allt annat än bra och som mest utav allt bara skulle vilja försvinna bort från allt ont...och nu pratar jag inte enbart om det som har med exxet att göra för det finns så mycket som gör ont mer än det. Mycket mer.....minnen utav händelser, minnen utav förluster av olika slag, minnen utav ord....minnen....som gör ont!!

Men det finns även mycket i nuet som gör ont också...och det är sånt jag vill slippa!


Vill bara kunna få känna glädje och lycka igen men det verkar vara för mycket begärt utav livet.

Jag vill få skratta i stället för att gråta...jag vill hamna på fötter igen och ta mig framåt.

Jag vill få ett arbete att gå till så min dag kan få en mening.

Jag vill få ordning på mitt liv....och GUD må veta att jag försöker allt vad jag kan!


Men just nu, just här och nu...vill jag bara bort...


 


 
 
Ingen bild

Inga-Maj

14 mars 2012 09:07

Ångest är överjävligt, så är det bara, men det är övergående.

1. Att distrahera sig.
Den här är väl ungefär vad man kan förvänta sig av namnet, men består av sju olika färdigheter:

a) Att aktivera sig genom till exempel motion, någon hobby, att umgås med vänner, spela spel, arbeta och så vidare.

b) Att ge något till andra.

c) Att jämföra sig med mindre lyckligt lottade människor genom att läsa om olyckor och katastrofer och så vidare. (Den här punkten är mycket kontroversiell inom gruppen, då vi anser att man knappast mår bättre av detta utan snarare tvärtom. Däremot kan vi tycka att det är okej att jämföra sig med sig själv, typ "Förut fungerade jag så här dåligt, nu har jag kommit så här långt".)

d) Att uppleva den motsatta känslan genom att till exempel lyssna på glad musik när man är ledsen.

e) Att skjuta ifrån sig genom att lämna den jobbiga situationen, antingen fysiskt eller mentalt.

f) Att tänka på något helt annat som skingrar tankarna.

g) Att fokusera på sinnesintryck, till exempel genom att duscha kallt eller hett, hålla en isbit i handen (hua! *ryser*) eller att lyssna på musik på hög volym.

2. Att lindra med sinnesintryck.
Det här är väl också precis som det låter. Men för att specificera det lite mer:

Lindra med synintryck genom att till exempel tända ljus, se på stjärnorna, se på teve eller genom att gå på teater eller liknande.

Lindra med hörselintryck genom att till exempel lyssna på musik, lyssna på ljud i naturen eller spela något instrument. Något roligt de skriver som exempel är nästan för pinsamt för att ta upp, men okej: "Ring en telefonsvarare, t ex SJ-information om tågavgångar, för att höra en mänsklig röst" *skratt*.

Lindra med lukter genom att till exempel använda sin favoritparfym, tända doftljus eller lukta på blommor.

Lindra med smaker genom att till exempel äta god mat, godis, glass eller efterrätter (bra för oss ätstörda - not!) och verkligen vara uppmärksam på hur det egentligen smakar.

Lindra med känselintryck genom att till exempel bada, gosa med husdjuret, borsta håret eller krama någon.

3. Förbättra nuet.

a) Genom att fantisera om att allt går bra för en, eller genom att föreställa sig ett tryggt rum inombords dit man kan gå när man känner sig hotad.

b) Genom att hitta en mening med situationen genom till exempel andliga aktiviteter eller att koncentrera sig på positiva aspekter i en smärtsam situation.

c) Genom att be till Gud eller något annat högre väsen.

d) Genom att slappna av med avslappningsövningar, motion, massage eller annat.

e) Genom att göra en sak i taget och vara närvarande i allt man gör.

f) Genom att ta ledigt med en kort paus eller resa bort ett par dagar.

g) Genom att uppmuntra sig själv.

Sedan finns det massa saker som exempel när man behöver distrahera sig. Typ: ta en lång dusch, pussla, läs, kolla på en film, lös korsord, ta en promenad, ring någon, sätt på hög musik och dansa eller sjung, storstäda, riv sönder en telefonkatalog, skriv en novell eller dikt eller vad som, sök fynd på tradera el. blocket, klipp ut ord ur tidningar som stämmer in på ditt humör just då.

AME

14 mars 2012 15:16

Ja säg vad jag inte gjort under alla dessa år. Fick ju min första panikångestattack 2003 så det är ju inget som är nytt om man säger så...men är väl sista tiden (sen 2009) den blivit väldigt, väldigt påtagbar och "jobbig".
Genom kbt:n har jag lärt mig att möta ångesten då den kommer och det är väl det jag försöker göra i alla fall de gånger då jag är själv...för då törs jag släppa på kontrollen.
Kommer den då jag tex står i en butik eller är bland människor så försöker jag tänka bort den....då brukar det stanna vid hjärtklappning, yrsel och domningar "bara"...
Jag har massor av verktyg men inte alltid de funkar...

 
Ingen bild

tina

14 mars 2012 23:58

Vad jobbigt du verkar ha det. Äter du ingen medicin för panikångesten?

AME

15 mars 2012 00:09

Jodå, det har jag gjort i många år men jag antar det kanske bör ses över.
Tvärslutade ju med ALL medecin i september och fick ett jäkla bakslag i december som ff håller i sig. Har fått en del av medicinen insatt igen och fått börja på låg dos...antar den inte är tillräcklig.
Får se när jag får en ny tid hos min läkare nu bara...ska ta upp det med honom då jag ska dit.
Känns som jag behöver ha en bättre medicinering...medicinen tar ju inte bort ångesten men kan lindra och göra den mer lätthanterlig + att den kanske inte behöver slå så hårt...
Och jaa...det är faktiskt rätt jobbigt...

 
Ingen bild

tina

15 mars 2012 00:20

Ja be dom se över medicinen för såhär ska du ju inte behöva må. Jag förstår ju att det tar tid att bli frisk, men det finns ingen orsak att må så jättedåligt då det i dag finns så bra mediciner.

AME

15 mars 2012 13:47

En depression kan man få leva med genom hela livet om det vill sig illa men det finns ju hjälp att få för att lindra och hjälpa en att hålla sig ovanför depressionen...för även om man är frisk kan den ändå ligga där och gnaga och den kan ju väckas till liv av olika anledningar. Är dock glad att jag inte befinner mig i det djup där jag var för då var jag på den absoluta bottnen där jag inte ens skymtade ytan eller ljuset alls...nu har jag ju i alla fall näsan ovanför vattenytan och förhoppningsvis ska väl hela huvudet komma där ovan också med tiden....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AME - 7 juni 2017 16:10

tiden rusar iväg alldeles för fort och jag hinner inte riktigt med...vad skrev jag sist nu då? Jo, växthusbygge....det står klart nu och vi har börjat fylla det. I nuläget har vi 1 paprikaplanta, en gurkplanta, dill och 11 sorters olika tomater (ja...

Av AME - 22 maj 2017 15:02

Då var det dags för ännu en vecka då...veckan som varit sprang iväg i ett rasande tempo och helgen som var likaså.I helgen var det bara yngsta dottern som kom till oss eftersom den äldsta skulle hitta på något tillsammans med några kompisar... I lö...

Av AME - 19 maj 2017 10:05


I dag är det 1 vecka sedan ditt liv tog slut och saknaden river än i mitt bröst...mitt fyrfotabarn, min prins.Tårarna som fallit senaste veckan har varit många och än är de inte slut. Tittar ut genom fönstret till altanen och väntar på att du ska s...

Av AME - 16 maj 2017 13:25

I fredagsnatt gick det hål i mitt hjärta...Min prins, min heliga birma Emil finns inte längre kvar hos oss... Strax efter klockan 23 i fredagskväll så knackade det på dörren och min sambo gick och öppnade...tog ett bra tag innan han kom in och jag ...

Av AME - 9 maj 2017 15:05

så ringde min läkare och talade om att det fanns inga avvikelser i mitt blod så då kan en sak uteslutas i alla fall....TACK GODE GUD!!!   #provsvar #lättad #tacksam ...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Sponsorer

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards